Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu se zhroutily o 73,4 procenta, spolu s tím půjde ke dnu i celá EU
5.10.2023 | Petr Miler
Překvapení to bude jen pro ty, kteří nesledují dění v oboru a nechali se opít laciným rohlíkem dřívějších růstů. Je to jeden z mnoha dalších důkazů o tom, že elektrická auta neprodává primárně zájem zákazníků o ně, ale hlavně zájem o dotace s nimi spojené.
Upřímně řečeno jsme na dnešní den dlouho čekali, neboť na něj bylo naplánováno zveřejnění dat o prodejích nových aut v Německu za letošní září. Za normálních okolností by nebyl důvod upínat k čerstvým statistikám více pozornosti, tentokrát se ale stalo něco zcela mimořádného. Od 1. září totiž u našich západních sousedů skončily dotace na elektromobily pro firemní zákazníky, a to bez jakýchkoli výjimek. Vzhledem k tomu, že elektrické vozy tam kupovaly právě hlavně firmy a jde o vůbec největší trh s elektromobily v Evropě, dal se čekat velký otřes. A přesně ten nastal.
Naposledy jsme před ním varovali v průběhu měsíce, kdy jsme kritizovali senzacechtivé prezentování výsledků prodejů elektromobilů v Evropě za srpen. Nebyl totiž primárně dán ničím jiným než právě tím, co přijde v září v Německu - spousta firem si ještě zaregistrovala nové elektromobily s vidinou zisku dotací, což tamní i celoevropský odbyt řádně nafouklo. V září pak logicky nemohlo přijít nic jiného než kruté vystřízlivění.
Právě před sebou máme čerstvá čísla německé KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) a jsou ještě tristnější, než se čekalo. Německý trh jako takový problém nemá, s 224 502 prodanými vozy je víceméně na úrovni loňského roku (-0,1 %). Obrovské výkyvy se ale odehrály v zastoupení pohonu jednotlivých prodaných aut, které jdou přesně opačným směrem, než by podle kazatelů čistě elektrické budoucnosti automobilů měly být.
Na trhu znovu jasně vládnou benzinové vozy s 78 979 prodeji následované benzinovými hybridy (pořád fakticky benzinová auta) s 57 795 prodeji. Poté tu máme diesely s 39 900 kupci a až pak elektromobily s 31 714 prodanými auty. To znamená meziměsíční pokles o ohromujících 73,4 % a meziroční o 28,6 %. Dobíjecí hybridy s 15 383 vozy jsou pak meziročně o 45,7 % níž, také jejich dotace dříve skončily. Vidí tu někdo postupný přesun zákazníků k elektrifikovaným vozům, jaký je nám pravidelně líčen jako jediný možný?
Nic takového se pochopitelně neděje a nebýt dotací a dalších výhod, elektrická auta by v Německu stěží dosáhla na jakkoli vyšší tržní podíl. Současný stav přitom pořád zdaleka nereflektuje otevřený trh - dotace zůstávají soukromým kupcům, firmy mají různé daňové výhody, jsou tu uměle zdražovaná fosilní paliva atd. Přesto se jen s koncem dotací pro firmy obraz elektrifikace německého autoparku takto změnil.
Neexistuje lepší důkaz o tom, že většina lidí v podobě elektromobilů nekupují primárně ona auta, ale jen dotace s nimi spojené - mají pocit, že dostávají něco zadarmo. Jakmile tohle změní, party je u konce. Ostatně stav českých prodejů těchto aut maluje podobný obrázek též. Jsme zvědavi na vývoj ve zbytku roku, analytici ale očekávají pokračující výrazný pokles odbytu, který stáhne dolů i prodeje napříč celou EU. Nedá se říci, že bychom očekávali něco jiného.






Auta jako Škoda Enyaq jsou předražený nesmysl, který bez dotací osloví jen pár nadšenců. Vývoj v Německu tuto tezi jen potvrzuje. Foto: Škoda Auto
Zdroj: KBA
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Rychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 17 minutamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 2 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 4 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB